Je eerste dagen in je nieuwe baan!!! en Nu???

Nu de opwinding over het krijgen van die prachtige baan wat gezakt is, word je misschien een beetje nerveus met het oog op de eerste werkdagen. Dat is niet meer dan normaal. Je komt tenslotte van de ene op de andere dag in een nieuwe omgeving terecht, met allemaal nieuwe mensen en volop nieuwe uitdagingen.

Volg deze 10 tips en leg zo de basis voor succes in je nieuwe baan :

1. Kom op tijd. Denk niet dat je onzichtbaar bent omdat je nieuw bent en dat niemand het in de gaten zal hebben als je iets te laat komt. Je kunt jezelf niet sneller een etiket opplakken met "Ik loop de kantjes eraf" dan door de eerste dagen te laat komen op een nieuwe baan. Kom zelfs wat eerder, als je dat kunt.

2. Kleed je gepast. Eerste indrukken kunnen allesbepalend zijn. Dat je ze niet meer paf doet staan in het sollicitatiegesprek, wil nog niet zeggen dat je moet ophouden met een goede indruk te maken. In plaats van dat je dubbel zo hard moet werken om de indruk uit te wissen van de gekreukte en vlekkerige shirts uit je eerste week, kun je beter de blits maken met een strak pak.

3. Maak contact met je collega's. Doe je best om hun namen te onthouden. Niets is uitnodigender dan een persoonlijke begroeting. Probeer de namen van je collega's te onthouden, inclusief die van de mensen in het secretariaat en je zult snel vrienden maken.

4. Luister. Luisteren is een van de beste manieren om te leren. Beschouw jezelf als een blanco blad en luister niet alleen goed naar informatie die je hoort tijdens formele besprekingen, maar besteed ook aandacht aan de losse flarden die langs komen tijdens pauzes of in het bedrijfsrestaurant.

5. Stel vragen. Door vragen te stellen kun je je niet alleen profileren tijdens bijeenkomsten en betrokken raken bij de discussies, het is ook een prima manier om je vakkennis te vergroten en te bewijzen.

6. Doe mee. Al is het maar het organiseren van een werklunch of een bureauborrel, pak een project op om je naam rond te laten zingen en een aantal collega's te ontmoeten.

7. Communiceer. Communicatie is erg belangrijk, niet alleen tijdens je eerste dagen maar voortdurend. Zo'n beetje elk bedrijf heeft 'ongeschreven regels', dus aarzel niet om je collega's om advies te vragen. En zorg ervoor dat je je baas op de hoogte houdt van je lopende projecten en laat het haar/hem weten wanneer er een bepaald project is waarbij je betrokken zou willen worden. Je mag niet van anderen verwachten dat ze je gedachten kunnen lezen.

8. Vermijd geroddel. Laat je niet de geruchtenmolen inzuigen. Omdat je nieuw bent en nog relatief onbekend, blazen sommige collega's wellicht makkelijker stoom af bij jou. Geef geen antwoord en bevestig het ook niet non-verbaal door te lachen of te knikken of door een overdreven mimiek.

9. Blijf tot na vijven. Ook al heb je misschien nog niet veel werk, het kan geen kwaad om een paar minuten langer te blijven. Zet je computer niet uit om 16.59 uur; blijf liever 10 of 15 minuten na einde werktijd om je betrokkenheid te tonen.

10. Wees opgewekt. Deze eerste dagen kunnen lastig en verwarrend zijn en vol twijfels. Maar laat je er niet door van de wijs brengen. Begin en besluit elke dag met een glimlach en een opgewekte begroeting. Jouw positieve instelling zal het kantoor opfleuren.